Fobia pracy czyli ergofobia jest to paniczny strach przed podjęciem pracy. Ergofobię zaliczamy do tzw. fobii społecznych i jak każda tego typu fobia podlega specjalistycznemu leczeniu.
Osoby z ergofobią nie unikają pracy i chcą pracować ale strach im nie pozwala. Nawet jeśli pozytywnie zaliczą rozmowę kwalifikacyjną, zdarza się i to wcale nie rzadko, że stojąc przed wejściem do zakładu pracy rezygnują, po prostu nie dają rady przełamać strachu.
Główną przyczyną tego zjawiska jest bardzo niska samoocena. Osoby z niską samoocena nie chcą podejmować żadnych wyzwań, bo uważają, że i tak sobie nie poradzą i jest to dla nich tylko stratą czasu. Z tego też powodu nie czują się swobodnie wśród ludzi. Boją się wyśmiania i niepodołania prostym zadaniom, które otoczenie będzie wykonywać z łatwością. Takie osoby często czują się inne odosobnione uważają, że do żadnej grupy pracowników nie pasują, a ich działania tylko spowolnią pracę innych.

Jak radzić sobie z fobią pracy?

Fobia pracy jest to choroba i dlatego jeśli ktoś sam nie potrafi sobie z tym poradzić powinien sięgnąć po pomoc specjalisty psychologa. Ergofobia  jest leczona za pomocą psychoterapii lub farmakologicznie. Najczęściej na początek stosuje się połączenie obu metod.
O fobii pracy często się nie mówi ale ten problem dotyka coraz więcej osób i ma on podłoże psychologiczne. Fobia pracy nie powinna być przemilczana, a osoby nią dotknięte powinny skonsultować się z psychologiem.

Praca jest dla człowieka ważna, dlatego z praco-fobią należy jak najszybciej rozpocząć walkę, ponieważ człowiek z niską samooceną, niezadowolony z siebie i swoich dotychczasowych dokonań może popaść w depresję, która może się nawet skończyć samobójstwem.

Objawy fobii pracy

Najczęściej doświadczane objawy fobii pracy to:

• zwiększona potliwość
  • przyspieszony oddech i szybsze bicie serca
  • silny ból głowy, a nawet zawroty i omdlenia
  • opanowanie przez strach do tego stopnia, że traci się kontrolę nad ciałem
  • biegunka, wymioty

Wszystkie wyżej wymienione objawy występują np. gdy osoba przeszła pomyślnie rozmowę kwalifikacyjną i ma się stawić w pracy.
Są też bardziej ekstremalne przypadki, gdzie wspomniane objawy występują przed rozmową kwalifikacyjną i w związku z tym część osób z fobią już na tym etapie rezygnuje z pracy.
Są też osoby z tak silną fobią pracy, że już na samą myśl o podjęciu pracy doświadczają objawów fobii.

Fobia pracy może być niebezpieczna, dlatego nie ma się czego wstydzić i obserwując u siebie jej objawy należy rozpocząć leczenie.
Nieleczona fobia prowadzi do coraz gorszej kondycji psychicznej, a w konsekwencji do depresji, a nawet samobójstwa.

Ergofobia najczęściej dotyka osoby, które w wieku szkolnym cierpiały na fobię szkolną. Fobia pracy jest przedłużeniem fobii szkolnej na okres aktywności zawodowej.

fobia pracy

Leczenie fobii pracy w Warszawie