Fobia szkolna dotyka zarówno dzieci w podstawówce jak i młodzież w szkołach ponad gimnazjalnych.
Fobia szkolna jest to paniczny strach przed szkołą, zazwyczaj gdy zbliża się czas pójścia do szkoły zaczynają się bóle brzucha, duszności, nudności, nadmierna potliwość, drżenie, przyspieszone bicie serca itp. Ten rodzaj fobii może być wywołany przemocą rówieśników, zmianą szkoły ale może też nie mieć żadnej przyczyny po prostu rozwija się „sama z siebie”.

Na fobie szkolną narażone są szczególnie dzieci pozostawione same sobie. Dzieci, które nie mogą się nikomu wyżalić, opowiedzieć o swoich problemach szkolnych. W takiej sytuacji nawet drobne problemy stale nawarstwiające się mogą przerodzić się w fobie szkolną. Trzeba też rozróżnić uczniów, którym się po prostu do szkoły chodzić nie chce od tych z rzeczywistymi problemami.

Leczenie fobii szkolnej

Fobia szkolna jest chorobą i należy ją leczyć, ponieważ pozostawienie problemu tylko pogorszy stan ucznia. Leczenie polega na stosowaniu metody behawioralnej oraz farmakologicznej.
Często stosowna jest psychoterapia na zasadzie stopniowej konfrontacji z sytuacją wywołującą lęk w tym przypadku szkołą. Opisywaną fobię leczy się podobnie jak fobię pracy czy fobię społeczną, wszędzie najważniejsze jest przełamanie lęku ale nie można robić tego na siłę w pośpiechu bo to może tylko pogorszyć stan pacjenta.
Jak już wspomniałam fobia jest chorobą i jak każdą inną chorobę trzeba ją leczyć. Nie można czekać, aż problem rozwiąże się sam. Zwlekanie z rozpoczęciem leczenia fobii zaszkodzi osobie chorej, której stan może ulegać ciągłemu pogarszaniu.

Jeśli obserwujesz lub podejrzewasz u swojego dziecka objawy fobii szkolnej to najlepszym rozwiązaniem jest konsultacja u psychologa, specjalisty psychoterapii poznawczo-behawioralnej.

fobia szkolna i jej leczenie

Gabinet Psychoterapii behavioralno-poznawczej w Warszawie