Rozpoznajemy depresję

Depresja może spotkać każdego, niezależnie od wieku, statusu materialnego czy pozycji społecznej.
Niezdiagnozowana i nieleczona utrudnia lub wręcz uniemożliwia funkcjonowanie człowieka.

Depresja nie jest łatwa do rozpoznania, więc otoczenie widząc u kogoś zmienne nastroje, wycofanie czy utratę energii do działania niefrasobliwie rzuca hasło: “Weź się w garść”.
Takie potraktowanie osoby z problemami to nie jest dobry pomysł. Z taką osobą należy porozmawiać lub nakierować ją na poszukanie pomocy u specjalisty, czyli u psychologa lub psychoterapeuty.
Depresję charakteryzują różne objawy, które mogą występować łącznie lub wybiórczo, ale jest ich kilka równocześnie.
Jak rozpoznać depresję. Najczęstsze objawy depresji to:

• obniżony nastrój
  • zanikanie zainteresowań
  • utrata energii
  • zaburzenie koncentracji
  • obniżenie poczucia własnej wartości
  • dojmujące odczucie braku akceptacji
  • niezdolność do odczuwania radości z sytuacji i zdarzeń
  • poczucie przygnębiającego smutku
  • odczucie bezsensu wszystkiego, włącznie z własnym życiem
  • myśli samobójcze

Osoba dotknięta depresją cierpi, ale nie dzieli się swoim cierpieniem z najbliższymi. Jeśli najbliższe otoczenie w porę zauważy symptomy to może pomóc. Przede wszystkim starać się zrozumieć, nie bagatelizować, w żadnym wypadku nie drwić.
Poświęcać tej osobie jak najwięcej uwagi, próbować wyrwać z dojmującego, pozornie nieuzasadnionego smutku propozycją wspólnego wyjścia do kina, na spacer, do znajomych, itp.
Jeśli podejmowane próby nie przynoszą rezultatu, to jedynym wyjściem z sytuacji pozostaje terapia: psychoterapia, leczenie farmakologiczne lub obydwie metody równocześnie, prowadzone przez doświadczonego terapeutę.

Więcej informacji o depresji, jej diagnozowaniu i pomocy osobie dotkniętej depresją znajdziesz na www.szczepaniak-psychology.eu/leczenie-depresji-warszawa

jak rozpoznać depresję

Gabinet Psychoterapeuty, specjalisty w leczeniu depresji w Warszawie.