Leczenie nerwic i lęku

Nerwica – objawy i leczenie

Lekarze alarmują, że coraz więcej młodych osób cierpi na nerwicę. Dotyczy ona już nie tylko dorosłych, ale również nastolatków, a czasami i dzieci. Winny jest temu przede wszystkim przewlekły stres, szybkie tempo życia i ciągle wzrastające wymagania, którym niekiedy nie jesteśmy w stanie sprostać.
Nerwica to nie tylko lęk i psychiczne napięcie, ale również szereg objawów somatycznych.
Często, zanim zostanie ona zdiagnozowana, pacjenci są odsyłani od lekarza do lekarza i przechodzą mnóstwo badań w związku z niepokojącym symptomami fizycznymi. Dopiero kiedy badania niczego nie wykażą, bierze się pod uwagę nerwicę. Warto znać objawy tej choroby i wiedzieć, jak sobie pomóc.

Jakie sygnały mogą wskazywać na nerwicę?

Wszystkim chorym towarzyszy ciągłe uczucie zdenerwowania i bardzo emocjonalne podejście do trudności dnia codziennego. Pojawiają się niczym nieuzasadnione lęki.
Może to być strach odczuwany na zatłoczonej ulicy lub w autobusie, lęk przed poważną chorobą lub przesadny strach o swoje bezpieczeństwo w miejscach publicznych.
Typowe dla nerwicy jest ciągłe uczucie podenerwowania, które objawia się tendencją do wywoływania konfliktów w swoim otoczeniu i wybuchami złości lub płaczu z byle powodu.
Kolejnym niepokojącym symptomem są natręctwa. Pojawiają się obsesyjne wręcz myśli i potrzeba zrobienia czegoś- przykładowo kompulsywne sprzątanie lub wielokrotne szorowanie rąk ze strachu przed chorobami.
Nerwica to też liczne objawy somatyczne takie jak częste bóle i zawroty głowy, zaburzenia pracy układu pokarmowego (zaparcia, biegunki), bardzo niepokojący ucisk i ból w klatce piersiowej, drętwienie rąk, zaburzenia snu.

Leczenie nerwic

Jak sobie pomóc gdy podejrzewamy nerwice ?
Jeśli zauważysz u siebie lub u swojego nastoletniego dziecka jakieś niepokojące objawy w pierwszej kolejności udaj się do lekarza pediatry, lub internisty, aby wykluczyć fizyczne dolegliwości. Następnym krokiem będzie podjęcie odpowiedniego leczenia u psychologa lub u psychiatry.
Oprócz podjęcia fachowego wsparcia, na co dzień możesz również spróbować sam/sama sobie pomóc.
Najważniejsze jest opanowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem. Naucz się odprężać swoje ciało i umysł i odnajdywać wewnętrzną równowagę. Nie jesteś w stanie prowadzić całkowicie bezstresowego życia, ale możesz nauczyć się skutecznie sobie ze stresem radzić.
Warto wypróbować takie techniki relaksacyjne jak trening autogenny Schulza, progresywna relaksacja mięśni według Jacobsona, medytacja czy joga. Dzięki nim łatwiej zapanujesz nad emocjami, rozluźnisz napięte mięśnie i poczujesz się znacznie lepiej.
Bardzo istotne jest też zdrowe odżywianie i aktywny tryb życia. Codziennie wychodź na przynajmniej 30-minutowy spacer niezależnie od pogody. Jedz dużo warzyw i owoców. Powinnaś też pomyśleć o suplementacji magnezu. Wspomaga on prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, jest niezbędny dla mięśni i pomaga utrzymać prawidłowy rytm serca.

Nerwicę można wyleczyć. Nie wstydź się prosić o specjalistyczną pomoc. Wizyta u psychoterapeuty to żadna ujma. Warto skorzystać z takich możliwości, aby jak najszybciej pozbyć się uciążliwych objawów i móc znowu cieszyć się życiem.

nerwice, leczenie nerwic

Nerwica lękowa

Każdego dnia spotykamy się z różnymi wydarzeniami, które towarzyszą nam zarówno w życiu zawodowym, jak i rodzinnym. Niestety bardzo często bywa tak, że spotykają nas nie tylko dobre wydarzenia, ale również takie, które mogą wywoływać u nas sytuacje stresowe, z których bardzo często wynikają różnego rodzaju nerwice.

Rodzaje nerwic lękowych

• Lęk ogólny –  osoba doświadcza nieokreślonego lęku i niepokoju w życiu codziennym.
  • Lęk paniczny – nagłe ataki paniki, najczęściej krótkotrwałe z silnymi objawy somatycznymi (np. panika przed nagłą śmiercią).
  • Fobie specyficzne – agorafobia, akrofobia, arachnofobia, klaustrofobia i inne czyli lęk przed zetknięciem się z  określoną sytuacją lub przedmiotem. lub sytuacją.
  • Fobia społeczna – obawa przed znalezieniem się w centrum uwagi innych osób, lęk przed ośmieszeniem, upokorzeniem i zawstydzeniem.
  • Zaburzenie obsesyjno-kompulsywne – uporczywe myśli obsesyjne i zachowania obsesyjne mające obniżyć napięcie związane z daną obsesją.
  • Zespół stresu pourazowego czyli PTSD (Post-traumatic stress disorder ) – ponowne, silne przeżywanie wcześniejszych traumatycznych wydarzeń.

Jak radzić sobie z nerwicą lękową?

Najlepiej skorzystać z pomocy doświadczonego psychologa, psychoterapeuty specjalisty, który pomoże nam uporać się z tym problemem.
Nerwica lękowa może wynikać zarówno z lęków powstałych w wyniku prowadzenia życia zawodowego, jak i rodzinnego. Należy skupić się przede wszystkim na źródle problemu i zrozumieć, z czego wynika nasz lęk,
Następnie lekarz specjalista, psycholog, psychoterapeuta wskaże nam odpowiednie kroki, które należy podjąć, żeby móc poradzić sobie z tym problemem.
Dobrze jest również skorzystać z grup wsparcia oferujących pomoc dla osób z tego rodzaju problemami.

nerwice lękowe