Wszyscy rodzice pragną by ich dzieci dorastały w przyjaznym otoczeniu. Jednak w dzisiejszym świecie jest to niemalże niemożliwe. Problem polega na tym, że dziecko zazwyczaj nie potrafi bezpośrednio nazwać czy określić swoich emocji. Zawsze jednak w dyskomfortowej dla niego sytuacji można zaobserwować nienormalne zachowanie takie jak: płacz, furia, strach, lęk.

Objawy stanów lękowych u dzieci

Objawem dziecięcych lęków jest mimowolne moczenie się w nocy lub w dzień. Jednak ta druga opcja zdarza się naprawdę rzadko. Często zdarza się, że dziecko nie chce chodzić do szkoły lub przedszkola a zmuszone reaguje bólem brzucha lub innymi dolegliwościami fizycznymi. Wielu dzieciom z zaburzeniami emocjonalnymi trudno jest się skoncentrować, ponieważ stale odczuwają niepokój. Efektem czego jest smutek, apatia i brak chęci uczestniczenia w zabawie.
Przyczynami różnych lęków u dziecka mogą być niebezpieczne sytuacji, traumatyczne przeżycia, kontakt z osobami, które stosują przemoc fizyczną lub psychiczną, groźby ze strony rówieśników czy osób starszych, poświęcanie dziecku zbyt mały uwagi, pozostawianie dziecka samego zbyt często, wyrzuty sumienia po złamaniu jakiegoś zakazu, przesadna troskliwość rodziców, ujrzenie jakiejś strasznej sceny np. w filmie, strata bliskiej osoby czy nawet zwierzaka bądź przytulanki.
Lęk i smutek są naturalną reakcją na pewne wrażenia lub przeżycia pod warunkiem, że reakcje szybko przemijają i dziecko po jakimś czasie znowu powraca do normalnego wesołego stanu. Wówczas nie ma powodu, dla którego rodzic musi udawać się z dzieckiem do lekarza.

Leczenie stanów lękowych i depresji u dzieci

Natomiast jeśli dziecko stale sprawia wrażenie przestraszonego i widać gołym okiem, że przeżywa stan lękowy, wówczas należy znaleźć przyczynę takiej sytuacji. W takim przypadku warto udać się do psychologa dziecięcego. Ze strony rodziców potrzebne jest poważne podejście do problemu dziecka oraz zapewnienie mu właściwej atmosfery w domu, dzięki czemu dziecko będzie mogło poczuć się akceptowane, zrozumiane oraz bezpieczne. Rodzice powinni porozmawiać z lekarzem pediatrą wówczas, gdy stwierdzą, że sami nie potrafią pomóc dziecku przezwyciężyć stanów lękowych. Jest to wskazane zwłaszcza gdy występują niepokojące objawy fizjologiczne w postaci moczenia się lub ciągłych bóli brzucha.
Lekarz na początku porozmawia z dzieckiem i rodzicami i w razie występowania dolegliwości fizycznych zbada pacjenta. W przypadku nie występowania u dziecka niepokojących objawów fizjologicznych, dalszym krokiem może być terapia pod okiem psychologa dziecięcego lub w poradni rodzinnej. Jeżeli lekarz zauważy u dziecka wyraźny lęk przed rodzicami może zawiadomić o tym specjalny urząd zajmujący się ochroną praw dziecka.
Warto przyglądać się swojemu dziecku, ponieważ lepiej jest reagować wówczas gdy choroba nie rozwinęła się jeszcze w pełni. Wówczas leczenie będzie krótsze oraz bardziej efektywniejsze. Dziecko musi posiadać dużo miłości, uwagi oraz towarzystwa od rodziców. Leczenie depresji u dzieci wymaga cierpliwości, miłości i współpracy z psychologiem. Depresja u dzieci to tak samo poważna choroba jak depresja u dorosłych.

depresja u dzieci

Więcej informacji o depresji znajdziecie na www.szczepaniak-psychology.eu/leczenie-depresji-warszawa/