bok@szczepaniak-psychology.eu

Godziny przyjęć

Pon. – Piątek 8.00 do 22.00

Depresja – choroba XXI wieku

O depresji słychać wszędzie, coraz częściej zdajemy sobie sprawę z tego, że jest to poważna choroba i nie należy jej bagatelizować. Może ona prowadzić do śmierci i dlatego trzeba walczyć o swoje zdrowie, a nie wstydzić się konieczności skorzystania z potrzeby specjalisty.
Bez względu na to, czego brakuje naszemu organizmowi, na te braki można coś zaradzić.
Oto kilka wskazówek, co robić i jak działać, kiedy zauważymy u siebie lub u kogoś bliskiego objawy depresji.

Po czym poznać depresję?
Podstawowe są dwa kryteria:
1. Czy w ciągu ostatniego miesiąca w sposób ciągły mamy poczucie beznadziei oraz obniżony nastrój?
2. Czy w ciągu ostatniego miesiąca, w sposób ciągły doświadczamy zniechęcenia do wykonywania czynności, które do tej pory sprawiały nam przyjemność?

Jeżeli na choćby jedno z tych pytań odpowiedź brzmi twierdząco, to warto udać się nawet do lekarza pierwszego kontaktu, by wspólnie z nim zastanowić się, co się z nami dzieje i jak na to można zareagować.

Bardzo dobrym pomysłem jest również wykonanie samodzielnie w domu testu BECKA, powszechnie dostępnego w Internecie, ponieważ w nim znajdziemy więcej szczegółowych pytań dotyczących stanu naszego samopoczucia i otrzymamy konkrety wynik, z którym można się wybrać do lekarza.

Nie każdy chce od razu pójść do lekarza psychiatry – nie ma takiej konieczności, a jeśli ktoś się obawia, że od razu zostanie odesłany do szpitala psychiatrycznego, to absolutnie nie ma takiej potrzeby.
To miejsce, jak każdy szpital jest przeznaczony dla osób, które faktycznie wymagają hospitalizacji, bo funkcjonowanie w codzienności jest dla nich absolutnie niemożliwe. Z różnych przyczyn.

Psychoterapia w leczeniu depresji

Najbardziej nowoczesną i uznawaną formą pomocy jest psychoterapia indywidualna, której z każdym rokiem wstydzimy się coraz mniej. Często wręcz uznajemy to za prestiż. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy uważają, że leki na danym etapie nie są potrzebne, lecz jednak samodzielnie sobie nie poradzi z sytuacją, w której się znalazł.
Bardzo skutecznym nurtem psychoterapii w leczeniu depresji jest psychoterapia poznawczo-behawioralna. Trzeba jednak pamiętać, że każdemu odpowiada inna metoda, dlatego przed pójściem do psychologa warto zapoznać się z różnymi nurtami i wybrać najbardziej odpowiedni dla nas samych.

depresja - choroba XXI wieku

Rekomendowane teksty