bok@szczepaniak-psychology.eu

Godziny przyjęć

Pon. – Piątek 8.00 do 22.00

Depresja maskowana i jej leczenie

Depresja

Każda dorosła osoba zdaje sobie sprawę z tego, czym jest depresja i wie, że polega ona na obniżeniu nastroju, utracie energii życiowej, złym samopoczuciu psychicznym i fizycznym, bliżej nieokreślonym smutkiem, beznadzieją, niskim poczuciem wartości, brakiem motywacji do działania, myśleniem o śmierci, brakiem snu i łaknienia, itd.
Bardzo dobrze, gdy istnieje taka sytuacja, gdy osoba cierpiąca sama szuka pomocy u lekarza ogólnego, psychiatry, czy psychologa. Albo, chociaż u innej osoby, co do której ma zaufanie i wie, że może liczyć na jej pomoc i dyskrecję.

Depresja maskowana

Znacznie gorzej jest wtedy, gdy człowiek cierpiący ukrywa swoją boleść duszy i ciała. Takie przypadku zdarzają się bardzo często. Również jest źle, gdy człowiek cierpi na depresję, a organizm sugeruje istnienie jakiejś innej choroby. Wówczas symptomy zwykłej depresji są mniej nasilone. A za to mogą wystąpić różne dolegliwości bólowe, zaburzenia pokarmowe, lęki. I dlatego depresja maskowana jest trudna do zdiagnozowania. Bo objawy naprowadzają lekarza na niewłaściwy trop.
Depresja maskowana jest szczególną formą zaburzenia depresyjnego. Ponieważ obraz tej jednostki chorobowej znacznie odbiega od powszechnych postaci depresji. I bywa tak, że wprost sugeruje występowanie innej choroby. Jest to tak zwana maska depresji. Określa się ją mianem ekwiwalentów depresji.
Pojęcie depresji maskowanej na szeroką skalę było badane w dwudziestym wieku przez wielu światowych naukowców. Powstały nawet inne terminy określające depresję maskowaną. Jak na przykład depresja ukryta, depresja wegetatywna, depresja utajona.

Jakie są zespoły objawowe świadczące o depresji maskowanej ?

Depresja może przybierać przeróżne maski. Może wystąpić zespół niespokojnych nóg, dławica piersiowa rzekoma, bóle pleców, bóle głowy, świąd skóry, zaburzenia lękowe, jadłowstręt psychiczny, przeróżne natręctwa, nadmierna senność lub bezsenność. Jak również mogą zdarzyć się neuralgie, czyli nerwobóle. Ból zazwyczaj pojawia się w okolicach nerwu danej część ciała. Ból bardzo często ma charakter napadowy. A w tym ostry, rwący i promieniujący. W depresji maskowanej może także pojawić się agorafobia. Jest to irracjonalny lęk przed różnymi rzeczami. Na przykład przed wyjściem z domu, przebywaniem na wolnej przestrzeni, przed tłumem. Oraz przed samotnym podróżowaniem. Ponieważ osoba cierpiąca obawia się napadu paniki i braku pomocy ze strony najbliższych.

depresja maskowana i jej leczenie

Poznaj objawy depresji maskowanej

Depresja maskowana to szczególny rodzaj depresji, która ukrywa się pod różnymi maskami. Początkowo jest trudna do zdiagnozowania z uwagi na swoją specyfikę i maski, które przybiera. Jest bardzo uciążliwa dla pacjenta i może prowadzić nawet do zachowań samobójczych. Dlatego jej zdiagnozowania i wyleczenia niezbędne są konsultacje z lekarzami specjalistami innych chorób, a następnie współpraca pacjenta z doświadczonym w leczeniu depresji psychoterapeutom.

Maski fizyczne

• ból w klatce piersiowej
  • bóle głowy
  • ból pleców lub stawów i kończyn
  • bóle narządów płciowych
  • swędzenie skóry i wysypki
  • zespół niespokojnych nóg
  • zaburzenia układu pokarmowego, np. zespół jelita drażliwego
  • zaburzenia libido
  • problemy z pamięcią
  • problemy z koncentracją

Maski behawioralne

• uzależnienia od leków, używek lub alkoholu
  • objadanie się
  • zakupoholizm
  • natręctwa, np. przesadna dbałość o wygląd lub nieustanne sprzątanie itp…

Maski psychosomatyczne

• lęki
  • fobie
  • natręctwa
  • napady paniki

Leczenie depresji maskowanej

Jeśli obserwujesz u siebie, któreś z objawów depresji maskowanej to po wykluczeniu innych chorób zachęcam do konsultacji u Psychoterapeuty.

Depresja maskowana leczenie Warszawa

tel. 698 468 886